Afgiften stiger alligevel ikke den 1. april 2019

Konsekvenserne af WLTP er udskudt!

Afgiften stiger alligevel ikke den 1. april 2019

Konsekvenserne af WLTP er udskudt!

Afgiften stiger alligevel ikke den 1. april 2019

Konsekvenserne af WLTP er udskudt!

Regeringen (blå blok) har udskudt stigningen på registrerings- og ejerafgifterne

De ventede afgiftsstigninger på biler bliver udskudt med mindst et år. Den nye målemetode til brændstofforbruget kaldet WLTP er allerede brugt på alle nye biler, men de medfølgende afgiftstigninger kommer nu først i løbet af næste år.

Dette vækker stor glæde i bilbranchen, der ellers måtte se sig nødsaget til at sætte prisen op.

Den nye og mere realistiske målemetode fra EU, WLTP, har ramt de mest populære mærker og modeller. Brændstofforbruget på disse biler er allerede angivet derefter, men afgiftstigningerne lader sig altså vente på til 2020 og der er ingen usikkerhed tilbage hos bilforhandlerne og bilejerne.

Regeringen (blå blok) har udskudt stigningen på registrerings- og ejerafgifterne

De ventede afgiftsstigninger på biler bliver udskudt med mindst et år. Den nye målemetode til brændstofforbruget kaldet WLTP er allerede brugt på alle nye biler, men de medfølgende afgiftstigninger kommer nu først i løbet af næste år.

Dette vækker stor glæde i bilbranchen, der ellers måtte se sig nødsaget til at sætte prisen op.

Den nye og mere realistiske målemetode fra EU, WLTP, har ramt de mest populære mærker og modeller. Brændstofforbruget på disse biler er allerede angivet derefter, men afgiftstigningerne lader sig altså vente på til 2020 og der er ingen usikkerhed tilbage hos bilforhandlerne og bilejerne.

Rundt om WLTP – hvad skal du vide?

Inden nye bilmodeller introduceres, måles deres luftforurening og CO2-udslip – som kan omsættes direkte til brændstofforbrug – i laboratorier på et rullefelt, hvor bilerne køres efter et bestemt mønster. Dette mønster har siden 80’erne været den såkaldte NEDC-cyklus, New European Driving Cycle, som beskriver, hvordan bilen skal køres op og ned i hastighed i en testperiode på 20 minutter.

Køremønstret illuderer kørsel i by og på lande- og motorvej, men bilen belastes kun moderat, og den maksimale hastighed er 120 km/t. Det betyder, at du i praksis har svært ved at opnå den opgivne brændstoføkonomi, når du kører din bil ude i trafikken.

Derfor har EU udviklet en ny og mere virkelighedsnær målecyklus, der hedder WLTP (World Wide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure). Målingen foregår fortsat på rullefelt i et laboratorie, men er nu over 30 minutter og med flere og kraftigere accelerationer. Den maksimale hastighed er også hævet til 131 km/t.

Den nye målecyklus WLTP, er altså mere realistisk end den gamle, NEDC, og dermed bliver de officielle km/l-tal i varierende omfang dårligere. Det ændrer naturligvis ikke på, hvor langt bilerne kører i virkeligheden eller bilernes brændstofforbrug, men det påvirker registreringsafgiften og i mange tilfælde også ejerafgiften.

Det korte svar er: Nej. Men det vurderes at ca. 70-80 % af bilerne vil stige i større eller mindre omfang, mens resten enten vil falde eller forblive uændrede. Men med det nye regeringstiltag vil dette først ske i år 2020.

Fra september 2017 er alle nye bilmodeller, der lanceres for første gang, testet efter den nye metode, og fra september 2018 skal alle nye biler, der sælges og leveres til kunderne, være testet efter og opfylde de nye strengere krav.

Når afgiftændringerne sker, skal WLTP-forbrugstallene skal ganges med 1,21, for at få det forbrugstal, der anvendes til at beregne afgifterne.
En bil, der f.eks. er faldet til 17 km pr. liter efter den nye WLTP-norm, vil så få et afgiftsteknisk km pr. liter-tal på 20,6.

Du vil som bilejer ikke mærke nogen forskel i praksis. Brændstofforbruget og bilens udledning vil være præcis det, som det altid har været. Det er alene testen, der er ændret, så forbrugerinformationen er mere retvisende.

Mht. bilafgiften på allerede indregistrerede biler, så har regeringen fremsat et lovforslag, der skal neutralisere effekten af WLTP, så afgifterne i gennemsnit forbliver de samme, uanset om bilen er testet efter WLTP eller NEDC.

Rundt om WLTP – hvad skal du vide?

Inden nye bilmodeller introduceres, måles deres luftforurening og CO2-udslip – som kan omsættes direkte til brændstofforbrug – i laboratorier på et rullefelt, hvor bilerne køres efter et bestemt mønster. Dette mønster har siden 80’erne været den såkaldte NEDC-cyklus, New European Driving Cycle, som beskriver, hvordan bilen skal køres op og ned i hastighed i en testperiode på 20 minutter.

Køremønstret illuderer kørsel i by og på lande- og motorvej, men bilen belastes kun moderat, og den maksimale hastighed er 120 km/t. Det betyder, at du i praksis har svært ved at opnå den opgivne brændstoføkonomi, når du kører din bil ude i trafikken.

Derfor har EU udviklet en ny og mere virkelighedsnær målecyklus, der hedder WLTP (World Wide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure). Målingen foregår fortsat på rullefelt i et laboratorie, men er nu over 30 minutter og med flere og kraftigere accelerationer. Den maksimale hastighed er også hævet til 131 km/t.

Den nye målecyklus WLTP, er altså mere realistisk end den gamle, NEDC, og dermed bliver de officielle km/l-tal i varierende omfang dårligere. Det ændrer naturligvis ikke på, hvor langt bilerne kører i virkeligheden eller bilernes brændstofforbrug, men det påvirker registreringsafgiften og i mange tilfælde også ejerafgiften.

Det korte svar er: Nej. Men det vurderes at ca. 70-80 % af bilerne vil stige i større eller mindre omfang, mens resten enten vil falde eller forblive uændrede. Men med det nye regeringstiltag vil dette først ske i år 2020.

Fra september 2017 er alle nye bilmodeller, der lanceres for første gang, testet efter den nye metode, og fra september 2018 skal alle nye biler, der sælges og leveres til kunderne, være testet efter og opfylde de nye strengere krav.

Når afgiftændringerne sker, skal WLTP-forbrugstallene skal ganges med 1,21, for at få det forbrugstal, der anvendes til at beregne afgifterne.
En bil, der f.eks. er faldet til 17 km pr. liter efter den nye WLTP-norm, vil så få et afgiftsteknisk km pr. liter-tal på 20,6.

Du vil som bilejer ikke mærke nogen forskel i praksis. Brændstofforbruget og bilens udledning vil være præcis det, som det altid har været. Det er alene testen, der er ændret, så forbrugerinformationen er mere retvisende.

Mht. bilafgiften på allerede indregistrerede biler, så har regeringen fremsat et lovforslag, der skal neutralisere effekten af WLTP, så afgifterne i gennemsnit forbliver de samme, uanset om bilen er testet efter WLTP eller NEDC.

Få en gratis bilvurdering

Selvom nuværende og fremtidige bilejere kan ånde lettet op, så kan du stadig komme forbi Andersen Biler og få en uforpligtende vurdering af din brugte bil. Du kan også prøve byttepris beregneren nedenfor.

Få en gratis bilvurdering

Selvom nuværende og fremtidige bilejere kan ånde lettet op, så kan du stadig komme forbi Andersen Biler og få en uforpligtende vurdering af din brugte bil. Du kan også prøve byttepris beregneren nedenfor.

Kom forbi og få en
gratis bilvurdering

Klik her

Vi tager gerne din brugte bil i bytte

Få en vejledende pris på din brugte bil. Bemærk at bytteværdien kun er et estimat, som i nogle tilfælde kan afvige væsentligt.